Perkara-perkara yang Besar dalam Bidang Teknologi dan Pengaturcaraan Komputer pada Tahun 2020 dan Masa Depan

Saya tak tahu nak fokus ke mana? Teknologi bergerak terlalu pantas. Terutamanya dalam bidang pengaturcaraan komputer. Jadi, saya baca dan kaji, benda apakah yang lebih besar masa depannya? Ke mana saya nak fokus supaya tak ketinggalan? Ini ringkasan hasil daripada pembacaan saya. Harap, dapat membantu orang yang lain yang sama-sama keliru.

Baca Lagi →

Penerangan Mendalam Tentang Kepintaran Buatan yang Mudah Difahami (Bhgn 2) - Rangkaian Neural

Kali ini, kita akan menyaksikan salah satu daripada algoritma umum yang menghasilkan sesuatu yang hebat. Iaitu membina level dalam permainan video yang kelihatan seolah-olah hasil air tangan manusia. Kita akan membina satu rangkaian neural (Neural Network). Kita suap level dalam Super Mario yang sedia ada, kemudian satu level baru akan tercipta.

Baca Lagi →

Penerangan Mendalam Tentang Kepintaran Buatan yang Mudah Difahami (Bhgn 1)

Pernah anda dengar orang bercakap pasal kepintaran buatan, AI, machine learning tapi masih kabur dengan maksud perkataan tu? Anda pun dah letih dah terangguk-angguk apabila kawan-kawan berborak pasal topik ni? Jom fahami lebih mendalam.

Baca Lagi →

Senarai Kemahiran Yang Perlu Ada Pada Pakar Node.js

Kalau kita nak jadi pakar Node.js, setakat mana kemahiran yang perlu kita ada? Setelah mencari-cari, inilah senarai yang rasa perlu ada pada pakar Node.js developer.

Baca Lagi →

Kritikan jujur terhadap Skolafund

Saya faham, Skolafund dilahirkan untuk menyelesaikan masalah kewangan pelajar. Namun saya rasa, Skolafund tidak baik kerana menggalakkan pelajar meminta-minta.

Baca Lagi →

Kemaskini Pantas

Sekarang berada di kawasan internet yang limited

Baca Lagi →

UsahaBumi - Web untuk Usahawan Bumiputera

Ramai orang mula berniaga, tapi untuk capai 30% ekonomi, masih jauh sangat kalau orang kita setakat berniaga kecil-kecilan. Kita perlu jadi pengeluar produk, bukan sekadar pengguna atau pedagang yg jual produk orang lain sahaja. Antara masalah usahawan bumiputera ialah kurang promosi diri. Sebab kita masih tidak mahir guna teknologi atau tidak yakin membelanja duit yang banyak untuk promosi guna teknologi semasa.

Baca Lagi →

Saya akan buat 11 Startup dalam masa 11 Bulan (#11s11b)

Saya mencabar diri untuk menghasilkan 11 startup (projek, produk) dalam masa 11 bulan. Berjaya atau gagal? inshaAllah saya akan buktikan boleh berjaya.

Baca Lagi →

Saya Tak Pandai Buat Duit dengan App atau Web

Ramai orang mesej saya tanya pasal buat duit dengan app. Saya tak pandai buat duit dengan app, jadi saya bukan orang yang tepat untuk bertanya.

Baca Lagi →

Alhamdulillah Web Nasihat Baru Kini Boleh Diakses

Alhamdulillah, web nasihat yang baru sekarang sudah boleh diakses di laman nasihat.fajarhac.com. Maklumat tentang projek ini boleh dilihat…

Baca Lagi →

2023, Built with Gatsby

Hire MeNota & idea